Salam
Given that Zaidis don't believe in a supernatural Wilayah and chosen position of Ahlulbayt (a), I thought it would be interesting to see what their sources said about Ahlulbayt (a) in form of ahadith.
Here are some:
فرات قال: حدثنا محمد بن القاسم بن عبيد معنعناً:
عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال: { إنا أنزلناه في ليلة القدر } الليلة فاطمة والقدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر، وإنما سميت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها - أو من معرفتها الشك [من أبي القاسم. أ، ب] - وقوله: { وما أدراك ما ليلة القدر؟! ليلة القدر خيرٌ من ألف شهر } يعني خير من ألف مؤمن وهي أم المؤمنين { تنزل الملائكة والروح فيها } والملائكة المؤمنون الذين يملكون علم آل محمد صلى الله عليه وآله وسلم والروح القدس هي فاطمة عليها السلام { بإذن ربهم من كل أمر سلام هي حتى مطلع الفجر } يعني حتى يخرج القائم عليه السلام.
From Abu Abdullah (Imam Jaffar (a)): "Indeed we revealed on the night of the value", the Night is Fatima and the value is God so who recognizes Fatima with the true recognition so then he has understood the night of Qadr, and she is only named Fatima because creation is weaned from her knowledge or our knowledge (he doubts) and his saying "what makes you know the night of Qadr? The night of Qadr is better a thousand shahr (luminaries to be turned to/months)" meaning better then thousands of believers and she is the mother of believers "The Angels come down and there is a spirit in it" The Angels are the believers (of the Jinn) who carry the knowledge of the family of Mohammad (s) and the holy spirit is Fatima (A) "by the permission of their lord from all affairs/command there is peace until the coming of the morning", meaning until the the Qaim (a) comes out.
ال: حدثنا فرات بن إِبراهيم الكوفي معنعناً:
عن أبي الجارود قال: سألت زيد بن علي [عليهما السلام. أ، ر] عن هذه الآية: { ثم أورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخيرات بإذن الله } قال: { الظالم لنفسه } فيه ما في الناس والمقتصد المتعبد الجالس { ومنهم سابق بالخيرات } الشاهر سيفه.
I asked Zaid ibn Ali (a) about the verse "Then we inherited the book to those who we chosen out of our servants so from them is he who is oppressive towards himself and from them is who is in a middle course and from them is who races ahead in good deeds by permission of God, he said "The oppressive towards himself" he is from what is in the people and "the middle course one" is worshipper present and "from them is who he races ahead of all in good deeds" his illumination is his sword.
[قال: حدثنا. أ، ب] فرات [قال: حدثنا الحسين بن الحكم. ر] معنعناً:
عن غالب بن عثمان النهدي [عن أبي إسحاق السبيعي] قال: خرجت حاجاً فمررت بأبي جعفر عليه السلام فسألته عن هذه الآية: { ثم أورثنا الكتاب } إلى آخره قال: فقال لي محمد بن علي: ما يقول فيها قومك يا أبا إسحاق؟ - يعني أهل الكوفة -. قلت: يزعمون أنها نزلت فيهم. قال: فقال لي محمد بن علي: فما يحزنهم إذا كانوا في الجنة؟ قال: قلت: جعلت فداك فما الذي تقول أنت فيها؟ قال: يا أبا إسحاق هذه والله لنا خاصة أما [قوله. ر] { سابق بالخيرات } فعلي بن أبي طالب والحسن والحسين [عليهم السلام. أ، ر. والرضوان. ر] والشهيد منا أهل البيت، والظالم لنفسه الذي فيه ما في الناس وهو مغفورٌ له وأما المقتصد فصائم نهاره وقائم ليله. ثم قال: يا أبا إسحاق بنا يقيل الله عثرتكم وبنا يغفر الله ذنوبكم وبنا يقضى الله ديونكم وبنا يفك الله وثاق الذل من أعناقكم وبنا يختم و [بنا. ب] يفتح لابكم، ونحن كهفكم كأصحاب الكهف ونحن سفينتكم كسفينة نوح ونحن باب حطتكم كباب حطة بني إِسرائيل.
He said I had a need so I went to Abu Jafar (Imam Baqir) (a) so I asked him about this verse "Then we inherited the book... to end of the verse" so Mohamad son of Ali said to me, what do your people say regarding it O Father of Ishaq (Abu Ishaq)? - meaning the people of Kufa, I said: they think it's revealed regarding them, so he said: "Mohamad son of Ali said to me, what will cause them grief if they are in paradise?" he said "Oh Abu Ishaq, this I swear by God is for us especially as for his word "races ahead (of all) in good deeds" so it is Ali ibn Talib, and Hassan and Hussain (peace be upon them) and the witness from us Ahlulbayt, and the oppressive towards himself is in what is in the people and he is forgiven and for the one in the middle course so he is the fasts the days and risen in the night" oh Abu Ishaq, by us does God accept your tracks and by us does God forgive you your sins and by us does God decide (affairs) your world and by us does God release, and freed your neck from disgrace and by us does God seal and by us does he open for you and we are your cave like the people of the cave and we are your ship like Nuh's ship and we are your door for your sins like the door for forgiveness of children of Israel.
عن سلمان رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم في كلام ذكره في علي فذكر سلمان لعلي فقال: والله يا سلمان لقد حدثني بما أخبرك به ثم قال: يا علي والله لقد سمعت صوتاً من عند الرحمان لم يسمع يا علي مثله قط مما يذكرون من فضلك حتى لقد رأيت السماوات تمور بأهلها حتى أن الملائكة ليتطلبون إليّ من مخافة ما تجري [ب، أ: يجري] به السماوات من المور وهو قول الله عز ذكره { إن الله يمسك السماوات والأرض أن تزولا ولئن زالتا إن أمسكهما من أحد من بعده إنّه كان حليماً غفوراً } فما زالت إلا يومئذٍ تعظيماً لأمرك، حتى سمعت الملائكة صوتاً من عند الرحمان: اسكنوا [يا.أ] عبادي إن عبداً من عبيدي ألقيت عليه محبتي وأكرمته بطاعتي واصطفيته بكرامتي. فقالت الملائكة: { الحمد لله الذي أذهب عنّا الحزن } فمن أكرم على الله منك، والله إن محمداً [صلى الله عليه وآله وسلم. ر] وجميع أهل بيته [عليهم السلام. ر] لمشرفون متبشرون يباهون أهل السماء بفضلك يقول محمد: الحمد لله الذي أنجز لي [ر: أنجزني] وعده في أخي وصفيي وخالصتي من خلق الله والله ما قمت قدام ربي قط إلا بشرني بهذا الذي رأيت، وإنّ محمداً لفي الوسيلة على منبر من نور يقول: { ألحمد لله الذي أحلّنا دار المقامة من فضله لا يمسنا فيها نصب ولا يمسنا فيها لغوب }.
والله يا علي إنّ شيعتك ليؤذن لهم عليكم في الدخول في كل جمعة، وإنهم لينظرون إليكم من منازلهم يوم الجمعة كما ينظر أهل الدنيا إلى النجم في السماء، وإنكم لفي أعلى عليين في غرفة ليس فوقها درجة أحدٍ من خلقه والله [ب: خلق الله و] ما بلغها [ر: يلقاها] أحد غيركم.
ثم قال أمير المؤمنين: والله لأبارز الأرض الذي تسكن إليه والله لا تزال الأرض ثابتة ما كنت عليها فإذا لم يكن لله في خلقه حاجة رفعني الله إليه. والله لو فقدتموني لمارت بأهلها موراً [ر: مورة] لا يردهم إليها أبداً، الله الله أيها الناس إِياكم والنظر في أمر الله والسلام على المؤمنين [والحمد لله رب العالمين. أ، ب].
From salman (r) from the Nabi (s) there words about Ali (a) Salman reminded Ali (a) about so he said: I swear by God oh Salman I he told me what he told you then said: so he said "O Ali, I swear by God I had heard a voice from the Rahman (The Compassionate) that I had not heard the like of it a portion of what is reminded of your superiority till I saw the skies shake about with it's residents and saw the Angels seeking from me from fear of what flows from the skies from the affairs and God words mighty is his rememberance "Indeed God keeps the skies and earth from breaking apart and if breaks there is no one to stop it from breaking after him verily he is forbearing forgiving" so it has not broken in magnification to your authority till I heard the Angels voices from the Rahman "enter my servants" you are a servant from the servants I bestowed upon my love and honored him by your obedience and chosen by my honor, so the Angels said "All praise to God that took away sadness from us" so who is more honorable regarding God than you?" "I swear by God indeed Mohammad (s) and all his Ahlulbayt (a) all together are honored by an honor that makes all the people of the sky low (in comparison) by your superiority, Mohammad (s) says "The Praise is to God that gave me the promise with my brother and my choice and my specification from the creation of God and by God I did not stand by a creation that has portion of what I saw and for Mohammad belongs an intermediation from light "The praise belongs to God who made well are the place of permanence from his grace there will not touch us any hardship nor touch us any fatigue" I swear by God oh Ali your followers will be permitted to regarding you entrance every Friday and they will look towards you from their place on Friday just as the people of the world look at the stars in the sky, and you are in the highest of the Illiyin which in a place known which no one is higher then you fromt he creation of God and on one will it attain other then you (plural ie. Ahlulbayt). Then Amir of believers said: By God I will stabilize the earth with that which you seek tranquility and the earth would not cease from being stable as long as I am on it, so if there is no need of me with God's creation, God will raise me to towards himself and I swear by God if you had not came by me, an event would have passed to it's people a passing they would not be able to return it ever, Oh People upon you is the looking towards God's Authority/Affair and peace be upon the believers and all praise is to God Lord of the Worlds.
Given that Zaidis don't believe in a supernatural Wilayah and chosen position of Ahlulbayt (a), I thought it would be interesting to see what their sources said about Ahlulbayt (a) in form of ahadith.
Here are some:
فرات قال: حدثنا محمد بن القاسم بن عبيد معنعناً:
عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال: { إنا أنزلناه في ليلة القدر } الليلة فاطمة والقدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر، وإنما سميت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها - أو من معرفتها الشك [من أبي القاسم. أ، ب] - وقوله: { وما أدراك ما ليلة القدر؟! ليلة القدر خيرٌ من ألف شهر } يعني خير من ألف مؤمن وهي أم المؤمنين { تنزل الملائكة والروح فيها } والملائكة المؤمنون الذين يملكون علم آل محمد صلى الله عليه وآله وسلم والروح القدس هي فاطمة عليها السلام { بإذن ربهم من كل أمر سلام هي حتى مطلع الفجر } يعني حتى يخرج القائم عليه السلام.
From Abu Abdullah (Imam Jaffar (a)): "Indeed we revealed on the night of the value", the Night is Fatima and the value is God so who recognizes Fatima with the true recognition so then he has understood the night of Qadr, and she is only named Fatima because creation is weaned from her knowledge or our knowledge (he doubts) and his saying "what makes you know the night of Qadr? The night of Qadr is better a thousand shahr (luminaries to be turned to/months)" meaning better then thousands of believers and she is the mother of believers "The Angels come down and there is a spirit in it" The Angels are the believers (of the Jinn) who carry the knowledge of the family of Mohammad (s) and the holy spirit is Fatima (A) "by the permission of their lord from all affairs/command there is peace until the coming of the morning", meaning until the the Qaim (a) comes out.
ال: حدثنا فرات بن إِبراهيم الكوفي معنعناً:
عن أبي الجارود قال: سألت زيد بن علي [عليهما السلام. أ، ر] عن هذه الآية: { ثم أورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخيرات بإذن الله } قال: { الظالم لنفسه } فيه ما في الناس والمقتصد المتعبد الجالس { ومنهم سابق بالخيرات } الشاهر سيفه.
I asked Zaid ibn Ali (a) about the verse "Then we inherited the book to those who we chosen out of our servants so from them is he who is oppressive towards himself and from them is who is in a middle course and from them is who races ahead in good deeds by permission of God, he said "The oppressive towards himself" he is from what is in the people and "the middle course one" is worshipper present and "from them is who he races ahead of all in good deeds" his illumination is his sword.
[قال: حدثنا. أ، ب] فرات [قال: حدثنا الحسين بن الحكم. ر] معنعناً:
عن غالب بن عثمان النهدي [عن أبي إسحاق السبيعي] قال: خرجت حاجاً فمررت بأبي جعفر عليه السلام فسألته عن هذه الآية: { ثم أورثنا الكتاب } إلى آخره قال: فقال لي محمد بن علي: ما يقول فيها قومك يا أبا إسحاق؟ - يعني أهل الكوفة -. قلت: يزعمون أنها نزلت فيهم. قال: فقال لي محمد بن علي: فما يحزنهم إذا كانوا في الجنة؟ قال: قلت: جعلت فداك فما الذي تقول أنت فيها؟ قال: يا أبا إسحاق هذه والله لنا خاصة أما [قوله. ر] { سابق بالخيرات } فعلي بن أبي طالب والحسن والحسين [عليهم السلام. أ، ر. والرضوان. ر] والشهيد منا أهل البيت، والظالم لنفسه الذي فيه ما في الناس وهو مغفورٌ له وأما المقتصد فصائم نهاره وقائم ليله. ثم قال: يا أبا إسحاق بنا يقيل الله عثرتكم وبنا يغفر الله ذنوبكم وبنا يقضى الله ديونكم وبنا يفك الله وثاق الذل من أعناقكم وبنا يختم و [بنا. ب] يفتح لابكم، ونحن كهفكم كأصحاب الكهف ونحن سفينتكم كسفينة نوح ونحن باب حطتكم كباب حطة بني إِسرائيل.
He said I had a need so I went to Abu Jafar (Imam Baqir) (a) so I asked him about this verse "Then we inherited the book... to end of the verse" so Mohamad son of Ali said to me, what do your people say regarding it O Father of Ishaq (Abu Ishaq)? - meaning the people of Kufa, I said: they think it's revealed regarding them, so he said: "Mohamad son of Ali said to me, what will cause them grief if they are in paradise?" he said "Oh Abu Ishaq, this I swear by God is for us especially as for his word "races ahead (of all) in good deeds" so it is Ali ibn Talib, and Hassan and Hussain (peace be upon them) and the witness from us Ahlulbayt, and the oppressive towards himself is in what is in the people and he is forgiven and for the one in the middle course so he is the fasts the days and risen in the night" oh Abu Ishaq, by us does God accept your tracks and by us does God forgive you your sins and by us does God decide (affairs) your world and by us does God release, and freed your neck from disgrace and by us does God seal and by us does he open for you and we are your cave like the people of the cave and we are your ship like Nuh's ship and we are your door for your sins like the door for forgiveness of children of Israel.
عن سلمان رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم في كلام ذكره في علي فذكر سلمان لعلي فقال: والله يا سلمان لقد حدثني بما أخبرك به ثم قال: يا علي والله لقد سمعت صوتاً من عند الرحمان لم يسمع يا علي مثله قط مما يذكرون من فضلك حتى لقد رأيت السماوات تمور بأهلها حتى أن الملائكة ليتطلبون إليّ من مخافة ما تجري [ب، أ: يجري] به السماوات من المور وهو قول الله عز ذكره { إن الله يمسك السماوات والأرض أن تزولا ولئن زالتا إن أمسكهما من أحد من بعده إنّه كان حليماً غفوراً } فما زالت إلا يومئذٍ تعظيماً لأمرك، حتى سمعت الملائكة صوتاً من عند الرحمان: اسكنوا [يا.أ] عبادي إن عبداً من عبيدي ألقيت عليه محبتي وأكرمته بطاعتي واصطفيته بكرامتي. فقالت الملائكة: { الحمد لله الذي أذهب عنّا الحزن } فمن أكرم على الله منك، والله إن محمداً [صلى الله عليه وآله وسلم. ر] وجميع أهل بيته [عليهم السلام. ر] لمشرفون متبشرون يباهون أهل السماء بفضلك يقول محمد: الحمد لله الذي أنجز لي [ر: أنجزني] وعده في أخي وصفيي وخالصتي من خلق الله والله ما قمت قدام ربي قط إلا بشرني بهذا الذي رأيت، وإنّ محمداً لفي الوسيلة على منبر من نور يقول: { ألحمد لله الذي أحلّنا دار المقامة من فضله لا يمسنا فيها نصب ولا يمسنا فيها لغوب }.
والله يا علي إنّ شيعتك ليؤذن لهم عليكم في الدخول في كل جمعة، وإنهم لينظرون إليكم من منازلهم يوم الجمعة كما ينظر أهل الدنيا إلى النجم في السماء، وإنكم لفي أعلى عليين في غرفة ليس فوقها درجة أحدٍ من خلقه والله [ب: خلق الله و] ما بلغها [ر: يلقاها] أحد غيركم.
ثم قال أمير المؤمنين: والله لأبارز الأرض الذي تسكن إليه والله لا تزال الأرض ثابتة ما كنت عليها فإذا لم يكن لله في خلقه حاجة رفعني الله إليه. والله لو فقدتموني لمارت بأهلها موراً [ر: مورة] لا يردهم إليها أبداً، الله الله أيها الناس إِياكم والنظر في أمر الله والسلام على المؤمنين [والحمد لله رب العالمين. أ، ب].
From salman (r) from the Nabi (s) there words about Ali (a) Salman reminded Ali (a) about so he said: I swear by God oh Salman I he told me what he told you then said: so he said "O Ali, I swear by God I had heard a voice from the Rahman (The Compassionate) that I had not heard the like of it a portion of what is reminded of your superiority till I saw the skies shake about with it's residents and saw the Angels seeking from me from fear of what flows from the skies from the affairs and God words mighty is his rememberance "Indeed God keeps the skies and earth from breaking apart and if breaks there is no one to stop it from breaking after him verily he is forbearing forgiving" so it has not broken in magnification to your authority till I heard the Angels voices from the Rahman "enter my servants" you are a servant from the servants I bestowed upon my love and honored him by your obedience and chosen by my honor, so the Angels said "All praise to God that took away sadness from us" so who is more honorable regarding God than you?" "I swear by God indeed Mohammad (s) and all his Ahlulbayt (a) all together are honored by an honor that makes all the people of the sky low (in comparison) by your superiority, Mohammad (s) says "The Praise is to God that gave me the promise with my brother and my choice and my specification from the creation of God and by God I did not stand by a creation that has portion of what I saw and for Mohammad belongs an intermediation from light "The praise belongs to God who made well are the place of permanence from his grace there will not touch us any hardship nor touch us any fatigue" I swear by God oh Ali your followers will be permitted to regarding you entrance every Friday and they will look towards you from their place on Friday just as the people of the world look at the stars in the sky, and you are in the highest of the Illiyin which in a place known which no one is higher then you fromt he creation of God and on one will it attain other then you (plural ie. Ahlulbayt). Then Amir of believers said: By God I will stabilize the earth with that which you seek tranquility and the earth would not cease from being stable as long as I am on it, so if there is no need of me with God's creation, God will raise me to towards himself and I swear by God if you had not came by me, an event would have passed to it's people a passing they would not be able to return it ever, Oh People upon you is the looking towards God's Authority/Affair and peace be upon the believers and all praise is to God Lord of the Worlds.
Last edited: